Linnet, 7100 Vejle

3. spor på motorvejen i 2012 ?

Vejlefjordbroen fredag den 12. august 2005 kl 13.

Oversigt

Bestyrelsen følger udviklingen omkring det planlagte 3. spor i hver retning på den eksisterende motorvej. Bestyrelsen vil presse på for ikke at få tung anlægstrafik ind i området og for at få udlagt støjdæmpende asfalt på hele stykket og ikke kun ved byerne.

Tidsplanen for 'vores' stykke fra Skærup-krydset og til DTC ser p.t. ca sådan ud:
19.06.06-15.08.06   Ide- og forslagsfase forud for VVM
22.06.06                  Borgermøde - se referat herunder
 - efterår 2007          VVM udarbejdelse
Efterår 2007              Nyt borgermøde vedr. VVM
Vinteren 2007/2008   Anlægslov kan vedtages i folketinget
2012                        Arbejdet forventes afsluttet

😥 Referat fra Borgermødet 22.06.06, Gulkrog, Vejle.

Vejdirektoratets folk klarede mødet i en god/munter tone - og de ca 240 tilhørere kvitterede med en klapsalve da mødet var slut.

Der er ikke udsigt til at der gøres noget for at dæmpe støjen for os i Linnet. Såvel støjdæmpende asfalt som støjvolde/-skærme er alt for dyre for de få huse i det åbne land!

Al anlægstrafik forventes holdt ved/på motorvejen og skulle således ikke komme ind i baglandet på f.eks. Horstedvej, Højløkkevej og Svinholdtvej.

Se referat:
http://www.vejdirektoratet.dk/dokumentniveau.asp?page=document&objno=88558

Sammendrag fra Vejle Amts Folkeblad dagen derpå:

Ingen dæmpning nu

Til gengæld tyder alt på, at de borgere, der er plaget af støj i dag må væbne sig med tålmodighed. Der vil ikke umiddelbart blive gjort noget ved støjen - hverken fra Vejlefjordbroen eller fra motorvejsdæmningen ved Smidstrup. Det må vente til selve udvidelsesarbejdet går i gang. Det varer mindst to år og kalenderen står på 2012 før arbejdet er afsluttet. Den tidshorisont gælder vel at mærke, hvis alt går efter tidsplanen og Folketinget i sidste ende bevilger de penge, der skal til, før broen og de omliggende motorvejsstrækninger kan udvides.
Det fandt blandt andet Bent Nordheim fra Nørremarken urimeligt - især fordi forsøg har vist, at det kan lade sig gøre at tage toppen af trafikstøjen med ny belægning.
Men på mødet blev tidshorisonten på fem år fastholdt. Og så længe må bilisterne altså også vente. Samtidigt må de indstille sig på, at det bliver værre, før det bliver bedre. Trafikken er steget med 50 procent de seneste ti år på strækningen mellem Skærup og DTC nord for Vejlefjordbroen. Og den vil fortsætte med at stige. Formentlig med to til tre procent om året. Samtidigt vil der blive problemer, når selve anlægsarbejdet går i gang.
Michael Schrøder lovede dog, at man vil holde to spor fri i hver retning under hele vejarbejdet. Det bliver smalle spor, og der bliver fartbegrænsning. Men erfaringer fra udvidelsen af motorvejsnettet ved København viser, at det kan lade sig gøre at få trafikken til at glide:
-Det vil ikke være uden køer. Men det må man indstille sig på i Jylland. I har været privilegerede ved at have et vejnet, der kunne tage trafikken, mens man i hovedstadsområdet i årevis har måttet regne med kødannelse. Sådan vil det også blive her - men så må man overveje, hvordan man selv kan bidrage - for eksempel ved at køre på andre tidspunkter, konstaterede Michael Schrøder efter mødet.

Støj ifølge Vejdirektoratet

Knap 200 boliger generes i dag af støj fra motorvejen i en grad, så de er med i Vejdirektoratets statistikker.
I Smidstrup er fire boliger udsat for støj over 65 dB
12 har en støjpåvirkning på mellem 60 og 65 dB
34 må leve med støj mellem 55 og 60 dB
I Vindingområdet er to boliger udsat for støj over 65 dB
Seks boliger har en støjpåvirkning på mellem 60 og 65 dB
23 boliger har støj på mellem 55 og 60 dB
I det yderste Mølholm helt tæt på broen er 36 boliger belastet med mere end 65 dB
22 boliger må døje med mellem 60 og 65 dB
78 boliger har mellem 55 og 65 dB ved gadedøren.
Alle beregninger er gennemsnitsberegninger over et døgn.
Fartbegrænsning kan tage toppen af støjen. Mest effektiv er en nedsættelse af farten, der også tvinger lastbilerne ned i fart. Hvis farten eksempelvis sænkes fra 90 til 80 kilometer vil støjen falde med 1,3 dB.
En ny type lyddæmpende belægning er også effektiv, har forsøg i hovedstadsområdet vist. Især fordi den tager fem decibel af det mest generende frekvensområde.
Støjskærme har størst effekt for de boliger, der ligger umiddelbart op til motorvejen. På længere afstand er effekten ikke så stor. En kilometer støjskærm koster 12 millioner kroner.

Spørgsmål/svar fra mødet
Hvor meget vil I satse på at dæmpe støjen?
Søren Jensen - Vinding
Vi vil prøve at få støjen ned under 55 dB for stort set alle boliger.
Christian Sauer - Vejdirektoratet

Vil I gøre noget for os, der bor i det åbne land?

Søren Villadsen - Linnet

Vi vil dæmpe støjen der, hvor det vil hjælpe mange. Vi vil ikke sætte en støjskærm til 12 millioner kroner op for at hjælpe en enkelt ejendom. Så kunne det bedre betale sig at købe ejendommen og rive den ned.

Michael Schrøder - Vejdirektoratet

Hvorfor skal alt nord- og midtjysk trafik absolut samles ved Vejlefjordbroen? Hvorfor ikke sørge for en trafikforbindelse fra Give via Egtved til Kolding?

Fritjof Pedersen - Mølholm

Det er rigtigt, at den mest direkte vej fra Herning til Fyn er via Kolding. Men for det første, skal det meste af trafikken til Trekantområdet. For det andet får vi ikke lov at krydse den fredede Vejle Ådal, der er et af de smukkeste naturområder i Danmark. Det er ganske enkelt ikke politisk muligt.

Michael Schrøder - Vejdirektoratet

Når der er begravelse i Smidstrup, er det næsten umuligt at annoncere, hvilken salme der skal synges ved graven. Så meget trafikstøj er der på kirkegården. Vil I sætte støjskærme op?

Eva Christensen - Smidstrup

Jeg tror, at en jordvold, vil være en bedre løsning - selvom jeg godt ved, at den bliver meget høj og vil optage god landbrugsjord.

Christian Sauer - Vejdirektoratet

Følgende artikler m.v. er valgt til illustration af sagen fra før efteråret 2005:

😲 JV 13.08.2005 "Syv års trafikkaos i vente"

Trafikminister Flemming Hansen (K) og trafikprognose.

😲 JV 11.08.2005 "Kaj Ikast: Vejle-motorvej skal udvides"

Opvejning mod andre motorvejsønsker.

😲 JV 11.08.2005 "Øget lastbil-trafik kan kvæle Trekantområdet"

Regeringsgrundlaget for udvidelsen af motorvejen.

🙂 JV 06.07.2004 "Huller i asfalten skal dæmpe vejstøj"

Forskning i støjdæmpende asfalt.

Denne side opbygget den 3.9.2005 / spv

Syv års trafikkaos i vente

SORT UDSIGT: Trafikanter mellem Kolding og Vejle må indstille sig på syv lange år endnu med stangtrafik og køer.

Kilde: Jydske Vestkysten lørdag den 13.08.2005 af Lars Fahrendorff.


Pendlere mellem Kolding og Vejle vil få adskillige flere grå hår i hovedet, før trafikken vil glide glat på seks spor på motorvejen mellem de to byer. Tidligst i 2012 vil motorvejsstrækningen mellem Vejle Nord og Kolding Nord være forsynet med seks spor i stedet for fire.

Motorvejen omkring Vejlefjordbroen er en af de centrale brikker i aftalen med Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre, som jeg lægger afgørende vægt på, siger trafikminister Flemming Hansen (K) i et skriftligt svar til JydskeVestkysten.

Han kommer dog ikke ind på en nøjere tidsplan for udvidelsen, men ifølge kilder i Vejdirektoratet arbejder regeringen mod at få en udvidelse klar tidligst i 2012.

I 2015 vil der i gennemsnit køre godt 70.000 biler i døgnet mellem Kolding og Vejle Nord - og langt flere, hvis man udelukkende måler myldretiden. Ifølge Vejdirektoratet begynder en sekssporet motorvej at få trafikale problemer omkring 80.000 biler i døgnet.

Udsigterne til de fortsatte trafikale problemer på strækningen har allerede sat sig dybe spor i erhvervskredse, mener erhvervschefen i Grindsted Erhvervsfremme, Niels-Henrik Glisbjerg, som de seneste år har kæmpet for at få en alternativ trafikkorridor i det midtjyske.

- Jeg kan se, at erhvervsudviklingen i området mellem Kolding, Fredericia og Middelfart går meget stærkt, og at det ikke går så stærkt i Vejle, som det før har gjort, siger Niels-Henrik Glisbjerg.

Kaj Ikast: Vejle-motorvej skal udvides

MOTORVEJSMAFIA: Hvornår får vi et tredje spor hen over Vejlefjordbroen? Vi spurgte et par medlemmer af trafikudvalget.

Kilde: Jydske Vestkysten torsdag den 11.08.2005 af Lars Fahrendorff.

Kaj Ikasts afløser i Folketinget og Trafikudvalget, Allan Niebuhr, vil ikke sætte dato på en udvidelse af Vejlefjordbroen, men er indstillet på, at der skal ske noget.

– Det vil være useriøst af mig at sige noget om, hvornår Vejle-strækningen kan få et ekstra spor. Men det er klart, at vi ikke vil kvæles i transitlastbiler, siger han.

Allan Niebuhr er derfor også en varm tilhænger af en Femern-forbindelse, som kan aflaste trekantområdet for noget af den transit-transport, som ifølge eksperter er i stadig stigning. Trafikudvalget skal i de kommende måneder til at diskutere fordelingen af trafik-pengene mellem landsdelene.

Og der er nok at bruge pengene til. Alene i Syddanmark er der stærke lokale ønsker om en udvidelse af motorvejen mellem Odense og Middelfart, en motortrafikvej mellem Ribe og Nibøl og en motorvej til Sønderborg.

Medlem af trafikudvalget for Dansk Folkeparti, Jørn Dohrmann, er ikke i tvivl om, hvad der bør komme først.

– Vejlefjordbroen bør helt sikkert udvides som det første. Derefter motorvejen over Fyn og motorvejen til Sønderborg, siger Jørn Dohrmann, der generelt efterlyser en mere åben prioritering af trafikprojekterne fra ministerens side.

– Det ville være rart for borgene, hvis man kunne se, hvad regeringen synes er vigtigst. Som det er lige nu, er det hele med i tiårsplanen, men vi ved ikke, hvad der står øverst på listen, siger Jørn Dohrmann.

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra trafikministeren.

Øget lastbil-trafik kan kvæle Trekantområdet

BELASTNING: Det tager længere og længere tid at komme forbi de mange lastbiler mellem Kolding og Vejle.

Kilde: Jydske Vestkysten torsdag den 11.08.2005 af Lars Fahrendorff.

Selv om trafikordfører for Venstre, sjællænderen Karsten Nonbo, hævder, at jyder ikke har behov for flere motorveje, så viser nye tal fra Vejdirektoratet, at Danmarks mest befærdede strækning for lastbiler nu er strækningen mellem Kolding og Vejle.

Erhvervsudviklingen i området er massiv, og der bygges nyt erhverv omkring motorvejen i stor stil, og alle eksperter peger på, at trafikken fortsat vil stige voldsomt.

De næsten daglige trafikale problemer på strækningen får den tidligere konservative trafikminister og nuværende medlem af Vejtransportrådet, Kaj Ikast, til at komme med en advarsel:

– Fyn og Sønderjylland dør, hvis ikke der sker noget. Der skal seks spor hen over Vejlefjordbroen. Folk kan ikke pendle med al den trafik, der efterhånden er, og lastbilerne kan ikke overholde tidsplanerne.

Seks spor på Vejlefjordbroen er med i den tiårsplan, som Kaj Ikast i sin tid lavede sammen med Svend Auken, S, og som stadig er en del af regeringsgrundlaget. Derfor mener Kaj Ikast, at beslutningen om et tredje spor snart bør blive til noget.

Huller i asfalten skal dæmpe vejstøj

FORSKNING: Dansk-hollandsk samarbejde skal øge levetiden for støjdæmpende drænasfalt.

Kilde: Jydske Vestkysten lørdag den 03.07.2004 af Jens Velling

Dæk og asfalt er en støjende cocktail. Men hvis asfalten fik en overflade af bløde svampe, ville den støjende hvislen fra trafikken forvandles til en sagte summen.

En kuriøs idé, der desværre ikke holder. Man skal ikke være fysikprofessor for at regne ud, at bilerne hurtigt ville køre svampene sønder og sammen. Og det er netop problemet med støjdæmpende asfalt: Jo bedre støjdæmpning, jo dårligere holdbarhed.

Derfor går Miljøstyrelsen nu med i et hollandsk forskningsprojekt, der skal forbedre den støjreducerende asfalt.

– Vi vil især koncentrere os om at finde ud af, hvordan man gør den såkaldte drænasfalt langtidsholdbar. I dag holder den kun syv år, mens almindelig asfalt holder op til dobbelt så lang tid, siger Hans Bendtsen fra Vejteknisk Institut.

Et af problemerne med drænasfalten er, at den langsomt mister sin støjdæmpende effekt. Drænasfalten er netop bygget op som en svamp med masser af hulrum i. De mange huller opsluger en del af rullestøjen fra køretøjernes dæk. Men effekten forsvinder i takt med, at snavs stopper hulrummene til.

– Vi skal finde ud af, hvordan hulrummene stopper til og derefter udvikle nogle teknikker, der kan holde dem åbne. Når drænasfalt fungerer, kan den reducere vejstøjen med tre til fem decibel alt efter bilernes hastighed, forklarer Hans Bendtsen.

Det er meget. Hver gang man dæmper lyden med tre decibel, svarer det til en halvering af støjen.

Og det er vigtigt. Når vejstøjen bliver for påtrængende, medfører den mange sundhedsmæssige problemer for mennesker, der bor tæt på vejene – lige fra stress til søvnbesvær.

– 700.000 danske boliger er udsat for en støjbelastning, der ligger over grænseværdien på 55 decibel. Ud af dem er 150.000 boliger stærkt støjbelastede – det vil sige med over 65 decibel, fortæller Brian Kristensen fra Miljøstyrelsen.

Af samme grund forventer styrelsen sig meget af samarbejdet med hollænderne. Drænasfalt er udset til at være det mest effektive våben i kampen mod vejstøj .