Linnet, 7100 Vejle

Vedtægter og forretningsorden

Forord

Nedenfor findes foreningens vedtægter og vor forretningsorden.

Vedtægterne er moderniseret af bestyrelsen i 2003/2004. Planen er at lave en velkomst-folder med bl.a. de nye vedtægter og vor forretningsorden.

Folderen er imidlertid ikke blevet helt færdig og de nye vedtægter har p.t. ikke været forrelagt generalforsamlingen til godkendelse.

En del af moderniseringen går på, at der i §3 nu henvises til en forretningsorden. Det er en mere praktisk måde at arbejde på. Derved undgår vi at skulle ændre vedtægterne for flere praktiske forhold.

Vi håber på, at vi i bestyrelsen kan få folderen færdig og vedtægterne forelagt til godkendelse på generalforsamlingen 2006.

Vedtægter

Vedtægter for Linnet Borgerforening

Stiftet 30. maj 1996

§ 1 Navn, hjemsted og formål

Foreningens navn er Linnet Borgerforening, med hjemsted i Vejle Kommune.

Foreningen har til formål at fremme fællesskabet i Linnet og opland,

f. eks. ved at lave arrangementer såsom sommerfest, fastelavnsfest, udflugter, kulturelle aktiviteter m.v. Desuden kan foreningen være talerør overfor offentlige myndigheder, skoler, institutioner o. lign.

Foreningen kan eje og evt. udleje aktiver.

§ 2 Medlemsforhold

Som medlem kan optages borgere, som er bosiddende i Linnet og opland. Indmeldelse sker ved henvendelse til bestyrelsen, med angivelse af navn, adresse og telefonnummer.

Udmeldelse finder sted skriftligt til bestyrelsen. Kun medlemmer kan deltage i foreningens arrangementer og kun medlemmer har stemmeret ved generalforsamlingen. Foreningens informationer uddeles til alle husstande i området – såfremt den enkelte ikke skriftligt har bedt sig fri herfor.

Kontingentet fastsættes for hvert regnskabsår af generalforsamlingen og indbetales til foreningen senest 1. september.

§ 3 Bestyrelsen

Foreningens daglige ledelse varetages af en bestyrelse på mindst 3 og højst 5 medlemmer valgt på generalforsamlingen for 2 år ad gangen. Genvalg kan finde sted. Afgår et bestyrelsesmedlem i utide, indtræder suppleanten.

Bestyrelsen konstituerer sig umiddelbart efter generalforsamlingen med formand, næstformand og kasserer. Bestyrelsen varetager foreningens tarv udadtil og indadtil.

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.

Bestyrelsesmøder afholdes når formanden finder det fornødent, eller når 2 bestyrelsesmedlemmer kræver det. Indkaldelse finder sted skriftligt med angivelse af dagsorden.

Over bestyrelsesmøderne føres beslutningsreferat, som underskrives af formanden eller næstformanden og referenten. Bestyrelsen træffer beslutning ved simpel afstemning, men er kun beslutningsdygtigt, når mindst 3 bestyrelsesmedlemmer er til stede. Ved stemmelighed er formandens eller den fungerende formands stemme udslagsgivende.

§4 Generalforsamlingen

Foreningens øverste myndighed er generalforsamlingen.

Ordinær generalforsamling afholdes en gang årligt i tiden 1.4.-31.5. Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen efter behov og skal indkaldes, når mindst 10 medlemmer skriftligt fremsætter krav herom med angivelse af grund. I sidstnævnte tilfælde skal generalforsamlingen afholdes senest 6 uger efter modtagelsen af begæringen herom.

Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted med 3 ugers varsel ved særskilt skriftligt husstandsomdelt papir.

Stemmeberettigede på generalforsamlingen er alle medlemmer dvs. en stemme pr. husstand.

Forhandlingerne på generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af forsamlingen, og som ikke må være medlem af bestyrelsen.

På den ordinære generalforsamling aflægger bestyrelsen beretning om foreningens virksomhed. Endvidere fremlægges regnskab for det forløbne år til godkendelse, ligesom der vælges bestyrelse, suppleant og revisor. Der skal udleveres en kopi af regnskabet til alle fremmødte.

Forslag fra medlemmerne, fremsendes skriftligt til bestyrelsen senest 14 dage før generalforsamlingen. Bestyrelsen kan vælge at udsende disse forslag til medlemmerne inden generalforsamlingen. Der kan kun træffes beslutning om forhold, der er optaget på dagsordenen.

Generalforsamlingens beslutninger træffes ved simpel afstemning, medmindre andet følger af vedtægterne.

Afstemninger skal finde sted skriftligt, såfremt blot et af de tilstedeværende medlemmer ønsker det. Der kan stemmes ved fuldmagt, dog således at fuldmagt kun kan gives til et andet medlem, og således, at hvert medlem kun kan medbringe en fuldmagt.

Dagsordenen for den ordinære generalforsamling er følgende:

  1. Valg af dirigent
  2. Formandens beretning
  3. Fremlæggelse af årsregnskab og godkendelse af samme
  4. Fremlæggelse og drøftelse af hovedlinierne for foreningens virksomhed i det kommende år samt fastsættelse af kontingent
  5. Valg af medlemmer til bestyrelsen samt mindst een suppleant
  6. Valg af revisor
  7. Behandling af indkomne forslag
  8. Eventuelt

§5 Regnskab

Foreningens regnskabsår er fra 1. april til 31. marts.

Regnskabet skal før den ordinære generalforsamling være revideret af foreningens revisor og godkendt af bestyrelsen.

Den af generalforsamlingen valgte revisor kan til enhver tid forlange indsigt i foreningens regnskabsbilag og kassebeholdning og skal gøre bestyrelsen opmærksom på eventuelle uregelmæssigheder i så henseende.

Der udarbejdes årsregnskab. Årsregnskabet udleveres på generalfor-samlingen og vedlægges referatet af generalforsamlingen til alle husstande.

§ 6 Tegning og hæftelse

Foreningen forpligtes udadtil ved underskrift af formanden og et bestyrelsesmedlem i forening.

Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser foreningen har påtaget sig.

§ 7 Vedtægtsændringer

Til ændring af nærværende vedtægter, kræves vedtagelse på en gene-ralforsamling med mindst 2/3 af de afgivne stemmer.

§ 8  Opløsning

Til foreningens opløsning kræves vedtagelse på en generalforsamling med mindst 2/3 af samtlige medlemmers stemmer.

Opnås denne majoritet ikke, kan der indkaldes til en ny generalfor-samling – i overensstemmelse med reglerne i §4 - på hvilken opløsningen kan vedtages med mindst 2/3 af de afgivne stemmer.

Ved foreningens opløsning træffer generalforsamlingen beslutning om anvendelse af foreningens formue.

Således vedtaget på den stiftende generalforsamling den 30. maj 1996 og siden let ajourført på generalforsamlingen den 6. maj 2004.

Søren P. Villadsen                                                          Bodil Schrøder

formand                                                                           dirigent

Bestyrelsen 2003/2004                                             Generalforsamlingen 2004

OBS: Vi fik aldrig vedtaget vedtægterne
De er dog kun let moderniserede i forhold til de vedtagne.

Forretningsorden

Linnet Borgerforening

Bestyrelsens forretningsorden

Jf. vedtægterne §3 – pr. februar. 2004

Toiletvogn         Udlejning m.v. varetages af Erik Therkilsen.

Lejen er fastsat til kr. 200,- pr uge. Lejen kan forhandles med Erik hvis lejeperioden er mere end 2 uger.

Nye borgere         Foreningen giver en blomst til nye borgere i forbindelse med ejerskifte i området. Værdi ca. kr. 100,-.
Desuden bydes husstanden velkommen med en snak og en præsentation af foreningen samt vedtægterne for samme. Generalforsamlingens opbakning til dette punkt er senest givet i maj 2003.

Grusgrav             Bestyrelsen går aktivt – og sagligt – imod regionsplan 2002’s udpegning af et større område i Linnet til grusgravning. Bestyrelsen trækker på dette område på Henning Egebæk, der har tilbudt at deltage i kommunens møder vedr. sagen.
Kommunens planer om grusgravning i området er stoppet i efteråret 2003.

Ny vej                 Bestyrelsen medvirker aktivt til belysning af ulemperne for området ved den påtænkte nye motortrafikvej over området. Borgergruppen ”Vejle Syd” varetager de mest berørte husstandes interesser. Bestyrelsen vil gå aktivt – og konstruktivt – ind i debatten om afhjælpning af generne, såfremt en vej etableres. Bestyrelsen er repræsenteret i ”Vejle Syd” med Charlotte Errendahl.

Kloakering          Bestyrelsen medvirker aktivt via information om forholdene omkring ”Spildevand i det åbne land”. Bestyrelsen vil ikke arbejde for – eller imod -  en bestemt løsning, men deltager gerne konstruktivt i dialogen mellem borgerne og kommunen.

3.spor motorvej   Bestyrelsen vil medvirke aktivt i dialogen mellem borgerne og staten og vil medvirke til at sikre information om projektet og dets eventuelle gener for området. Bestyrelsen vil forsøge at få reduceret eventuelle gener for området under byggeriet. Bestyrelsen vil forsøge at sikre støjdæmpende foranstaltninger i forbindelse med den udvidede motorvej.

Erhvervsjord       


Bankkonto          Formand og kasserer har hver for sig fuldmagt til kontoen.
Kontoen føres i Sydbank – kontonr 7140 707081-3.

Kassebeh.           Kassebeholdningen må ud over én måned ikke overstige kr. 500,-. Kun kassereren må ligge inde med en kassebeholdning.

Regnskab            Kassereren indkasserer foreningens indtægter og betaler de af bestyrelsen godkendte regninger. Han fører kassebog over samtlige indtægter og udgifter i en sådan form, at foreningens øjeblikkelige økonomiske stilling altid kan aflæses heri.

Årsregnskab        Årsregnskabet udarbejdes – alt andet lige – af kassereren.

Kontingent           Kontingentopkrævningen foretages fremover ved at vedlægge betalingsnote ved udsendelse af referat af generalforsamlingen. Betalingsfrist sættes til 14 dage. Der foretages venlig rykning i forbindelse med sommerfesten.